nedeľa, 29. januára 2017

Kuchynský príbeh #8


Už dlhšie som nič nepridala z mojej kuchyne. Tak to dnes napravím. Nebudem piecť, ani variť, ani dusiť, budem "prepúšťať". Dlhšiu dobu sa snažím fungovať "cukrfree"a papkať "lowcarb". Pri hľadaní receptov mi dosť často vyskakovala surovina ghi, ako náhrada nezdravých olejov a tukov. Samozrejme, že s týmto pojmom som sa už stretla na internete viac krát, ale kým som sa nerozhodla spraviť niečo zo svojím stravovaním, som si o ňom prečítala a tým to zhaslo. Ale nikdy nie je neskoro vyskúšať niečo nové a hlavne keď na nete nájdete množstvo návodov ako ho vyrobiť. Mala som z toho veľké obavy. Treba na to hrniec s dvojitým dnom, maslo sa nesmie pripáliť, treba zbierať penu, kontrolovať  zrážajúcu sa bielkovinu, treba vedieť kedy miešať, aby sme usadeninu moc nevírili a na koniec precediť cez sitko s plátienkom. Hotová alchýmia. No nič, toto ja nedám, kúpim. Myslela som, že v nejakej zdravej výžive, alebo  v podobnom obchode. Chyba lávky! Nakoniec som ho našla až na internete. Poviem vám cena ma prekvapila. Pohybuje sa za 400 ml, od 6 euro hore a prirátajte si poštovné. Viem nie je to tá najdrahšia vec na svete, ale predsa.
No nič moja, vyskúšaš a buď to "go", alebo "no go" a potom kúpiš.
Hrniec s dvojitým dnom nevlastním. Keby som si ho mala kúpiť, tak sa mi maslo opäť predraží. Ale že som žienka kreatívna, hrniec ma nemôže zastaviť. Použila som hrubú liatinovú platňu a v kombinácii s liatinový hrncom to išlo. Zo štvrť kila masla toho asi moc neurobím, tak rovno pol kila. Masielko som nakrájala, rozpustila na silnejšom plameni a keď začalo bublať a pukať, ubrala som na teplote. No a tu sa návody rozchádzali. Jedni písali, zbierať penu, iní nevšímať si penu a nechať klesnúť na dno. Pri tomto kroku som sa dozvedela aj to, že ghí a prepustené maslo nie je jedno a to isté. Lepšie povedané, líšia sa nie len spôsobom prípravy, ale aj chuťou. Prepúšťanie masla je proces pomalého rozpúšťania masla, kedy sa mliečna pena odstráni. Výroba Ghí je v podstate rovnaká, až na to, že pena sa nezbiera, ale nechá sa troška ako keby pripáliť. Odstráni sa až pri cedení. Ghí tak dostane orieškovú príchuť. Či je rozdiel vo výživových hodnotách som sa nedočítala nikde.


Z výrobou ešte len začínam, tak som sa rozhodla pre prepustené maslo. Bála som sa, aby som ho nespálila, tak som pekne penu zbierala. Na fotografii v ľavo dole je bublajúce maslo a vpravo dole je pozbieraná mliečna pena. Tú netreba vyhadzovať, vraj sa dá použiť do koláčov.


V ľavom hornom rohu je fotografia, keď už je maslo takmer bez peny a prestalo skoro úplne pukať. V tomto momente som hrniec odstavila zo sporáku a nechala ho chladnúť. Čisté plátno, ani gázu som doma nemala a nakoľko používam aviváž, nechcela som použiť utierku. Tak muselo stačiť len sitko. Vľavo dole vidíte na dne nádoby trolilinku vyzrážanej bielkoviny. Je to však úplne zanedbateľné množstvo. No a na pravom dolnom obrázku vidíte výsledok. Krásne, žlté, zdravé prepustené maslo. Nádoba ma zhruba 700 ml a toto množstvo prepusteného masla je z 500 g obyčajného masla. Je to niečo okolo 300 ml a jeho cena je 2,58 eura (250g masla=1,29 eura). Slušné nie? 
Samozrejme, že by som to nebola ja, keby som si nekúpila na masielko nové nádoby. Neodolala som im v Pepcu a stáli niečo okol  dvoch euro. Tým pádom moje prvé maslo je o niečo drahšie, ale len pri prvej výrobe. Nádobku použijem určite viac krát.


Ale to je len moja úchylka. Stačil by aj obyčajný zavárací pohár. No a na koniec niečo málo o vlastnostiach takto vyrobeného masla. Má vyššiu trvanlivosť, uzavreté a v chlade vydrží aj niekoľko mesiacov. Stupeň prepaľovania sa zvýšil až na 200-250 °C. Znižuje cholesterol, prospieva tráveniu, obsahuje minerály, vitamíny A, B3 a E. Ak sa chcete dozvedieť o ghi, alebo prepustenom masle viac, ujko "google" vás zaplaví informáciami.
Už som na ňom robila pórkovú polievočku a môžem povedať, že pri smažení cibuľky ma veľmi prekvapila príjemná maslovo oriešková vôňa. A chuť? Jednoducho mňam.
Čo žienky nalákala som vás? Používate ghi? Napíšte, budem rada. Prajem vám krásny týždeň.

Vaša HELA

4 komentáre:

  1. Helenka, ghí robia v mliekarni neďaleko nás - Leštiny- a tak v našich obchodoch je už bežné ho dostať. Ja som o ňom najskôr čítala na nete, potom videla vo veľkom meste za veľké peniaze, o to som bola viac prekvapená, že zanedlho sa objavilo na Orave :-)
    Používam ho na vyprážanie, do niektorých polievok. Ale ťa obdivujem, že si sa dala na jeho výrobu, to ja taká šikulka nie som :-) alebo som leniváááááá :-(
    Po tie pekné fľaštičky pobežím do pepca aj ja :-)
    Pááá

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No teda a k nám sa veru ešte do bežných obchodov nedostalo :-( Ale neva, nie je to až také ťažké, vyrobím si ho sama :-) Že šikulka, to si mala vidieť ako dlho som sa prehovárala.... Zatial som na ňom robila len polievku, ale určite ho vyskúšam aj na ostatné tepelné úpravy. Tie krásne fľaštičky majú v rôznych veľkostiach a ešte v sivej farbe. Len sa nesmú používať na horúce. Papa

      Odstrániť
  2. Ahoj Heli,
    až teraz som zistila, že sa nezobrazil môj príspevok a to som ho písala ešte v januári...
    Ghí poznám, ale sama som si ho ešte nevyrábala, preto máš môj obdiv.
    Poháre mám aj ja, momentálne v jednom z nich máme domáce orechy v karameli, ktoré som robila pred pár dňami :-)
    Maj sa krásne, pááá

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jeeej Adi oriešky v karamele, tak to by som ti aj ruky utrhala. To ja móóóžem :-) Podeľ sa o recepis, rada by som skúsila. Ďakujem za milý koment, papa, maj sa fajn :-)

      Odstrániť