nedeľa 4. septembra 2016

Kuchynský príbeh #6


Minulý týždeň mala moja "krajšia a lepšia polovička" narodeniny. Samozrejme, že sa to nezaobišlo bez nejakého sladkého pokušenia. Tak prečo z toho neurobiť jeden z kuchynských príbehov?


Musí to byť niečo chutné, príprava nesmie trvať večnosť, ale aby výsledok vyzeral "skoro" profesionálne.  Kedysi som si myslela, že upiecť roládu je ťažké. Keď som si nedala pozor na dobu pečenia, piškót bol suchý a praskal. Plát sa musel rolovať ešte teplý a najlepšie do vlhkej utierky. Jednoducho pre cukrárskeho legastenika ako ja, holé trápenie. Keď sa roláda nepodarila, týždeň sa potulovala po chladničke. Potom som ju zbavila utrpenia a vyhodila. Až kým som na internete nenarazila na cesto ktoré nepraská, pečie sa len 8 až 10 minút a "POZOR!!!" netreba ho vôbec za tepla rolovať. 


 

V tom momente sa zo mňa stala "bohyňa rolovaných pokušení". S dvoma variantami cesta, tmavým-kakaovým, bledým-jednoduchým piškótovým a s niekoľkými nenáročnými plnkami, nie je problém za hodinku vykúzliť dezert. Rýchlo a  stručne!
Tentoraz to vyhrala roláda s mascarpone krémom "á la tiramisu". Recept na roládu som vám vyfotila. Ak chcete cesto kakaové, uberte 1/2 lyžice múky a pridajte lyžicu kakaa. No a teraz už len prísady a postup na krém. 

Mascarpone krém:   - 500g mascarpone
                                 - 4 PL kryštáľového cukru
                                 - 10 PL vajcového koňaku
                                 - 1 šľahačka, čím tučnejšia, tým lepšie

Najprv vyšľahať smotanu, ideálne 40%, bez cukru a bez stužovača. Mascarpone vymiešať s cukrom, postupne primiešavať vaječný koňak a nakoniec vyšľahanú smotanu. Toť "vsjo". 
Pozor si treba dať len pri mascarpone. Nemiešať moc dlho, niektoré vie pri dlhom šľahaní pustiť vodu a zraziť sa. Teraz už len skompletovať.


Keďže je roláda "á la tiramisu", poprskala som cesto s rumovou kávou. Rum môžete nahradiť amaretto likérom, alebo alkohol úplne vynechať. Natrieť plnkou a zrolovať.


Aby som sa čo najviac priblížila originál talianskému receptu, roládu som celú natrela plnkou a poprášila kakaom. Šup do chladničky a dobre vychladiť. Krému je z tejto dávky požehnane, takže ešte môžete vyčariť aj chutné misky. 


A toto je finálna podoba jednoduchého, rýchleho, ale pritom luxusného zákuska.


Roláda je svieža, ľahká a nadýchaná. Krájať ju treba tenkým nožom namočeným do horúcej vody. Po každom odkrojenom kúsku treba utrieť nôž do papierového obrúska, aby boli roládky pekné čisté. 
Dvere od chladničky boli v permanentnom pohybe, keď si manžel chodil ako on hovorí "po prítulných". Moje ďalšie obľúbené plnky sú gaštanová, z vaječného koňaku,  alebo len šľahačka s čerstvým ovocím. Jednoducho piškót naplníte podľa svojej fantázie. Ak máte nejaké zaujímavé, netradičné krémy, sem s nimi. Rada vyskúšam niečo nové :-) 

Prajem krásny začiatok školského roka a príjemný september.
Vaša "roládová bohyňa"
Hela

2 komentáre:

  1. Tak teda, Helenka, ty si macher! Ja som roládu nikdy nepiekla, považujem to za zložité!
    Žeby som to niekedy skúsila? Najviac sa bojím, že horúce to nezrolujem a toto, píšeš, že sa dá aj studené zrolovať, to by som snáď dokázala aj ja :-)))
    Pááá

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dani kludne vyskúšaj. Túto určite nepokazíš, keď to zvládam ja, tak to určite zvládne každý. Ja som tiež len na obyčajné buchty, ktoré "vyplcneš" na plech a hotovo. Zákusky išli vždy akosi mimo mňa, čo sa pečenia týka. Lepšie povedané upiekla, chutili, ale vzhľad .... no keby som nevedela čo je v nich tak ich asi z diaľky obídem. Keď sa rozhodneš putrtaj skúsiť, daj vedieť ako sa podaril :-) Papa

      Odstrániť