pondelok, 16. mája 2016

Kuchynský príbeh #4


Žijeme z mužom na hromádke :o) Aspoň tak mi pripadá náš terajší štýl bývania. Ako keď sme spolu začínali, spávali na nafukovačkách, mali pár tanierov a nejaký ten hrniec na varenie. Akurát už to tak romanticky neprežívame. Predsa len rokmi sme si zvykli na určité pohodlie, luxus čistého obydlia, možnosti navariť si, poprípade napiecť rôzne lakoty, jednoducho ničím nebyť obmedzovaní. Po dva a pol týždňovom vyhnanstve som sa vrátila na naše malé stavenisko.  Nechcem sa sťažovať, skôr opísať ten pocit pohody, byť zase doma a napríklad upiecť koláč v mojej zatiaľ improvizovanej kuchyni. Steny sú ohodené a zašúchané, nové okno nasadené, plyn a voda funkčné. Zatiaľ ako kuchynská linka nám slúžia dve skrinky zo starej kuchyne a ešte včera, keď som priestor fotila, sme na okne nemali ani parapet.




 Ale aj v takomto provizóriu sa dá vyčariť dobrota.  Pohľadala som v našom malom skladisku najnutnejšie náradie, potrebné suroviny a nachystala som si nový recept od kolegyne a s obrovskou chuťou sa pustila do pečenia. Tento koláčik budem mať asi navždy spojený s prerábkou. Bude to taká náša "stavebná torta". Nečakajte žiadny trojposchodový zázrak, ale veľmi jednoduchý, chutný, šťavnatý, čokoládovo čokoládový koláč. Piekla som ho prvý krát a rada sa podelím o recept.


Izraelská torta
(šálkový koláč)

Cesto:
- 1 šálka práškového cukru
- 1 šálka polohrubej múky
- 1 šálka Granka
- 1 šálka oleja
- 1 kyslá smotana 250g
- 1 prášok do pečiva
- 4 vajcia
Všetko zmiešať spolu, vyliať do tortovej formy vyloženej papierom na pečenie. Piecť na 180°C cca 40 minút. Upečenú tortu popichať špáradlom a poliať čokoládovou polevou.

Poleva:
- 250ml smotany na šľahanie
- 200g čokolády na varenie
Na miernom plameni rozohriať šľahačku, pridať polámanú čokoládu a všetko vymiešať do hladka. Polevu nechať vychladnúť a vlažnou poliať koláč. Dať vychladiť do chladničky.




Musím uznať, že tento koláčik dokonale napĺňa  porekladlo "za málo peňazí, veľa muziky". S bielou čapicou zo šľahačky je naozaj veľmi chutný a jeho príprava je "very simple". Ako vždy, keď skúšam niečo nové, nájdu sa veci, ktoré určite pri ďalšom pečení zmením. Napríklad koláč na budúce popichám určite miesto špáradla aspoň špajlou. Otvory budú o niečo väčšie a poleva sa lepšie vsiakne do korpusu. Koláč bude ešte vláčnejší. Vymením určite aj várovú čokoládu a vyskúšam mliečnu, bielu, alebo nejakú s vyšším obsahom kakaa.
Mala som z pečenia veľkú radosť. Netušila som ako môže taká banalita, ako upiecť koláč, tak moc potešiť. Neviem či je to tým, že som bola na dlhšiu dobu mimo domova, či finišujúcou prestavbou, ale bol to veľmi, veľmi príjemný pocit. Som rada, že som sa o tie pocity, mohla s vami aspoň takto podeliť. 


Pohodové dni, plné príjemných pocitov vám praje vaša rozcítená
Hela

2 komentáre:

  1. Hihihi, Helenka, túto muziku ja poznám :-)))
    Tento receptík sa dá rôzne meniť, pridať orechy, alebo celý mak, či kokos, pridať rôzne ovocie.... Mi ho voláme roky Ivkin, lebo recept mám od kolegyne Ivky :-)
    Ale v kuchyni sa ti to už začína vylepšovať, už to pôjde len k lepšiemu, zlé máš za sebou!
    Pááá!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jej Dani, s tými orechami, kokosom a makom by ma to veru nenapadlo. Ďakujem za inšpiráciu :-) A čo sa domácnosti týka, kúpelňa je hotová, juhú :-))) Ak máš chuť nakukni, dnes som ju zverejnila. Papapa!

      Odstrániť