utorok 23. februára 2016

Kuchynský príbeh #2


Dnes má moja láska meniny a ja príhodne voľno. Nejaké veľké dary si nedávame. Čo potrebujeme, alebo chceme si zaobstaráme v priebehu roka. Tak čím ho potešiť. Chcelo by to nejaký koláčik. Čo tak magický koláč? Ten manžel miluje. Rozhodnuté! 
A keď už teda viem, čo napiecť, prečo z toho neurobiť jeden z kuchynských príbehov...

Na tento koláčik som narazila na youtub, u nemecky hovoriacej dievčiny tureckého pôvodu. Ak sa niekto chce pozrieť originálne video, klik sem. Koláčik je zaujímavý tým, že do formy vylejete skoro tekutú zmes a po upečení vytiahnete koláčik, ktorý má tri vrstvy.


Recepis

150 g cukru
115 g múky
125 g rozpusteného masla
4 vajcia
1 PL ľadovej vody
1 PL vanilkového extraktu
500 ml vlažného mlieka
1 PL citrónovej šťavy
štipka soli

Žĺtky vyšľahať s cukrom do peny, potom pridať ľadovú vodu, vanilkový extrakt, soľ a rozpustené maslo. Postupne striedavo pridávať vlažné mlieko a múku. Ešte 1 minútu miešať. Na koniec ručne vmiešať sneh z bielkov, vyšľahaný s polievkovou lyžicou citrónovej šťavy. Pozor zmes je dosť tekutá. Vyliať do formy vyloženej papierom na pečenie. Pečie sa pri 150°C asi 80 minút. Po upečení nechať vychladnúť a posypať práškovým cukrom.


Niekoľko malých rád.
Všetky suroviny by mali byť izbovej teploty, v prípade masla a mlieka len vlažné.  Múku som použila hladkú. Vo videu nie je uvedené aká má byť, tak som skúsila hladkú aj polohrubú a nám viac chutí verzia s hladkou múkou. Koláčik je viac krémový, ľahší. Zmes miešajte vo vyššej nádobe, je dosť tekutá a prská. Pri spracovaní žĺtkovej zmesi dbajte, aby bola dobre vyšľahaná. Radšej šľahať o minútku dlhšie, ako na konci cítiť v koláči vajíčka. Ak nemáte vanilkový extrakt, môže sa použiť pol vanilkového struku. Keď budete pridávať bielka k žĺtkovej zmesi, nebojte sa použiť metličku na šľahanie (...ale nešľahať, len miešať!). Keď nebudú bielka dobre zamiešané do tekutej zmesi, urobí sa na vrchu koláča škrupinka z bielkov. Na chuti to koláču neuberie, ale dosť sa to drolí. A prosím vás, nebudte lenivé ako ja!!! Keď sa pozriete hore na ten malý obrázok, uvidíte, že mi tento raz koláčik popraskal :o(  Je to pre to, že Helenka bola lenivá odstrihnúť kúsok papiera na pečenie a dať ho po bokoch tortovej formy! Tým pádom sa kraje prichytili k forme a stred sa vydul a popraskal. Dávka je na malý plech (20x20), alebo malú tortovú formu (max priemer 23cm). Ak použijete tortovú formu, odporúčam položiť na plech. Pokiaľ forma dobre netesní, môže vám trocha cesta vytiecť a pripečie sa na dno rúry (...mne sa to samozrejme stalo 2x). Koláčik je veľmi jednoduchý a hlavne efektný. Veď kto už dokáže upiecť z jednej zmesi trojvrstvový "putrtaj". Chutí vanilkovo a tak trochu pudingovo. 

Prajem dobrú chuť a napíšte či sa vydaril.
Vaša pečúca
Hela

4 komentáre:

  1. Helenka, aj u nás to je tak - nekupujeme si na sviatky darčeky, všetko si kúpime, keď to potrebujeme, ale koláčik tiež môjmu mužovi chutí a ja mu ho rada urobím. Ale robím väčšinou len svoju starú klasiku. Tento tvoj vyzerá chutne aj pre mňa, ja nie som moc na sladké :-)))
    A ešte s tvojimi skúsenosťami pri pečení, tak to je aj pre mňa recepis!!! Slovo recepis som nepočula roky, bolo to slovíčko mojej svokry, veľmi dobre sme vychádzali a stále mi chýba. Tak ti zaň ďakujem :-)))
    Pááá

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Danka som rada že čítaš moje skromné príspevky. To že sa tak obšírne rozpisujem pri receptoch, je len pokus pomôcť pri prvom pokuse receptík vyskúšať a predísť chybám, ktoré som sama urobila. Koľko krát ma recept osloví, ale je tam len suchý rozpis surovín a niečo málo o postupe. A pri jeho pečení, alebo varení zistím, že nie všetko funguje tak jednoducho, ako je to v postupe napísané :o) Čo sa slovíčka "recepis" týka, veru neviem kde som ho počula, alebo čítala prvý krát. Jednoducho sa mi to slovíčko páči. Som rada, že ti pripomenul milého človeka. Prajem krásny víkend a pa pa :o)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Zdravím,
    práve som objavila Váš blog a trošku sa aj začítala... Koláčik sa mi páči, určite ho vyskúšam, teda môj malý, tento vyzerá byť jednoduchý a mňamkový.
    Prajem pekný deň,
    Aďka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aďka vitaj a kludne si u mňa čítaj :o) Budem rada ak sa ti tu bude páčiť a dúfam, že nevadí moje tykanie. Bez problémov môžeš aj ty tykať. Keď vyskúšaš koláčik daj vedieť, či sa vydaril, som zvedavá. Prajem pekný deň :o) Hela

      Odstrániť