nedeľa, 7. februára 2016

Kuchynský príbeh #1


Už dlhšie som rozmýšľala nad nejakým seriálom na blogu. Niečo nekozmetické, nie fashion, ale niečo, čo je z bežného života. Čo robí každá žienka okrem upratovania, prania, žehlenia a bežného zamestnania? Varí a pečie. Tak prečo neprispieť niečím z kuchyne. Nie len receptami, ale aj rôznymi vychytávkami a poprípade hodnotením kuchynských prístrojov a pomôcok, ktoré mám, alebo niekedy nadobudnem. Jednoducho kuchynské príbehy.

A keďže sú fašiangy, začnem receptom na typické fašiangové smažené pečivo fánky. Recept je z knižky Recepty zo života 2. Pečiem ho už roky a vždy sa po nich len zapráši. Takže môžem povedať že je skutočne overený.

        
Ani neviete ako sa mi strašne nechcelo stáť v kuchyni a smažiť ich. Ale keď už sa po byte rozlínala vôňa fánok a manžel začal uchytávať z misy ako on hovorí "prítulných", bola so rada, že som moju vrodenú lenivosť prekonala. Tu je originál recept + moje poznámky.

Fánky

300g      polohrubej múky
30g        cukru
2            žĺtky
1            lyžica rumu
50g        Hery (rozpustenej)
3            lyžice kyslej smotany
              soľ
20g       droždia
100ml   mlieka
             tuk na vysmážanie
             vanilkový cukor

Múku, cukor a štipku soli premiešame, pridáme rum, rozpustený tuk, smotanu, z droždia a mlieka pripravený kvások. Vypracujeme vláčne cesto a necháme vykysnúť.
Cesto dáme na pomúčenú dosku, rozvaľkáme na pol centimetrovú hrúbku a pokrájame na menšie štvorce. Každú ostrôžku priečne narežeme a jeden rožtek pretiahneme cez otvor.
Fánky vyprážame na rozohriatom tuku a ešte teplé posypeme vanilkovým cukrom.

Toľko originál recept.


A tu je niekoľko mojich poznámok.
Múky môže byť o niečo viac(treba vyskúšať, každá múka je iná), ale pridávať treba až keď už je cesto skoro vymiešané a vidíme že  nie je krásne vláčne, ale skôr redšie a mastné. Ja som pridala zhruba 1 a pol polievkovej lyžice.
Keď mám fánky nakrájané, až potom rozohrievam olej, fánky ešte trochu podkysnú. Ja fánky "neskladám" podľa návodu, ale krájam na kosoštvorce a v strede 2x prerežem. Je to nie len pre to, že som fánky v tomto tvare poznala z detstva, ale keď som skúšala smažiť v tvare podľa receptu, sem tam sa mi stalo, že kraje už boli tmavé a stred ešte biely a ako keby neprepečený. 
Veľmi dôležité je aby v panvici, alebo v kastrólku v ktorom smažíte bolo dostatok tuku a bol riadne rozpálený. Fánky musia plávať. Tuk sa tak rýchlo neprepáli, ako keď je ho málo, pečivo je rovnomerne osmažené zo všetkých strán a krásne krehké, chrumkavé. Ja používam väčšinou repkový olej.
Áno treba ho obalovať ešte teplé, ale ja ho najskôr nechám okvapkať na papierových obrúskoch a až potom ho obalujem v cukre. Fánky nie sú potom také mastné a ťažké. Čo sa cukru týka, neobaľujem len vo vanilkovom, ale v zmesi vanilkového s práškovým. Nie som "Rothschild" - spotreba cukru je totiž značná.

Najlepšie chutia ešte vlažné, ale studenými tiež nikto nepohrdne. Dúfam, že sa niekomu receptík bude hodiť. Ak máte aj vy nejaké vychytávky, sem s nimi. Rada sa dozviem a naučím niečo nové.
Prajem dobrú chuť!

Vaša mlsná
Hela

4 komentáre:

  1. Helenka, máš pravdu, treba písať aj zo života. Ja to veľmi rada, kde kto a ako žije, čo robí.... Tak sa teším na tvoje skúsenosti!
    Fánky ja nerobievam, ani šišky, i keď by to v toto obdobie nemalo na stole chýbať. Fánky nerobila ani svokra, ani moja maminka, tak ani ja :-)
    Teraz sme s mužom len dvaja doma, tak pečiem len málo a to to, čo chce on.
    Môj blog bol na začiatku na prezentáciu vyšívania, ale potom som začala písať z môjho života. Muž mi hovoril, že nech to nerobím, že mi budú ľudia písať blbosti, ale ešte sa mi to nestalo, vždy mám pozitívne ohlasy.
    Tak sa teším na tvoj život a skúsenosti.
    Ešte k tej kozmetike tvojej - mňa to zaujalo, lebo učím kozmetičky a kaderníčky odborný predmet materiály a tak k tomu mám blízko.
    Pááá

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Danka ďakujem za milé slová, ani nevieš ako ma to potešilo. Ja mám tiež rada čítanie a fotky zo života. Tam človek vidí akí sme rôzny a zároveň v niektorých chvíľach zas naopak veľmi podobný. Aj my sme s manžom dvaja, syn už je sám družina. Takže viac menej tiež pečiem a varím podľa jeho chuti. A veru fánky si vypýtal manžel :o) Čo sa kozmetiky týka, to je moja veľká vášeň. Ale nie len kozmetika a dekoratívka, ale všeobecne drogéria . Manžel hovorí, že do niektorých drogérií by mali dať výstražné tabule s mojou fotkou :-D Rada skúšam, testujem, porovnávam a ako správna lacná Líza, zháňam kvalitu za drobný peniaz. Som rada ak si ako odborníčka prečítaš nejaký ten môj príspevok. Prajem pekný týždeň, pa.

      Odstrániť
  2. Vyzerajú byť chutné. Aj keď to asi nie je najzdravšie jedlo...človek si musí niekedy dopriať, no nie ? Niečo podobné robí aj moja babka a chutia skvelo! :) Kika – Blog for smile

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Však si ich robíme len na fašiangy :o), a to sa dá prežiť. Ďakujem za milý koment a prajem pekný víkend.

      Odstrániť